Rustgevende en verfrissende tips voor wie slecht slaapt



Wie 's nachts de slaap niet kan vatten, kan volgens de aloude tip maar beter schaapjes tellen. Toch zijn die schapen voor wie met een rusteloos brein, tintelende benen of een verhit lichaam worstelt, vaak geen oplossing.
Voor wie het 's morgens lijkt alsof hij/zij er een marathon heeft opzitten, is het gevoel ondertussen bekend. Slapeloosheid put je zowel 's nachts als overdag uit, wat daarvan dan ook de oorzaak mag zijn.

Onderzoek wijst uit dat de meeste gevallen van slapeloosheid door a) rusteloosheid en b) warmte worden veroorzaakt. Voor wie schaapjes tellen al lang geen soelaas meer biedt, geven wij dan ook de volgende tips mee.

Kalmeer
Wie de slaap niet kan vatten en zich daarin opwindt, wakkert gevoelens van onrust en gepieker alleen maar aan. Met de volgende, dagdagelijkse raadgevingen creëer je innerlijke én nachtelijke rust.

- Hou je dagelijkse voeding in de gaten: eet gebalanceerd. Wie op dieet is en plots slecht slaapt, ontbeert waarschijnlijk bepaalde vitamines en houdt het dieet maar beter voor bekeken.

- Sta jezelf een uurtje rust toe voor het slapengaan - rechtstreeks van aan je bureau het bed induiken is geen goed idee. Ontspan met een tijdschrift, een boek of met de liefde van je leven.

- Ontdek seks als slaapmiddel: bij het vrijen komen immers rustgevende neurotransmitters vrij in de hersenen.

- Ook lezen voor het slapengaan werkt rustgevend, al moet hierbij opgemerkt dat het trendy elektronische boek deze stelregel tegenspreekt. Ook televisie, computer of andere elektronische gadgets onderdrukken immers de productie van het slaaphormoon melatonine. Dat zou lichtgevoelig zijn, waardoor het 'ouderwetse', papieren boek nog altijd het beste hulpmiddel blijkt.

- Maak je slaapkamer lawaaivrij: blaffende honden, voorbijrazend verkeer en ruziënde buren kunnen je rustige nacht tot een hel maken. Ook een snurkende partner kan heel wat storende decibels produceren; apart slapen lijkt misschien drastisch maar kan in gevallen van absoluut slaaptekort de enige, gezonde oplossing zijn.

- Vermijd stressvolle situaties voor het slapengaan: verhitte discussies, achterstallige rekeningen betalen en piekeren over je financiële toestand stel je maar beter uit tot de volgende morgen.

Koel af
Ook hitte is een vaak voorkomende oorzaak van slapeloosheid: zowel innerlijk (wie niet slaapt en zijn/haar lichaam uitdaagt, speelt letterlijk met vuur) als extern (hete zomerdagen zijn een hel voor wie anders al een moeilijke slaper is) pak je die warme oorzaken maar beter aan.

- Laat cafeïne even voor wat het is. Ook alcohol en frisdrank - die grote hoeveelheden suiker bevatten - mijd je beter voor het slapengaan.

- Ook roken doet je innerlijke hitte geen goed, net zoals ook bepaalde medicijnen je gemoedsrust ernstig kunnen aantasten.

- Mijd intensieve, fysieke inspanningen vanaf de namiddag.

- Ook de temperatuur in de slaapkamer kan je nachtrust beïnvloeden: koel de omgeving voldoende af op hete zomerdagen. Wie niet over een moderne airconditioning beschikt, lost met gesloten rolluiken of een frisse douche voor het slapengaan het probleem ook al grotendeels op.



Source: www.hln.be





International Web Site of Melatonine are: Key Melatonin